obstinat

Direktlänk till inlägg 23 februari 2015

Vad är egentligen kärlek, att älska

Av obstinat - 23 februari 2015 21:15

Så den här frågan har farit runt som ett osaligt spöka i mitt huvud sista månaderna. 

Vad är det att älska någon för mig. Hur ska jag förklara den känslan. 

Jag tänker nu inte på att älska sina barn, föräldrar, vänner osv utan just det här att älska en partner, en person med passion, med djupa känslor.


Men hur förklarar man vad den känslan är för en själv? Hur man känner.

Speciellt för en person som säger sig att aldrig ha älskat, varit i förhållanden, förlovad, gift, har barn. Men säger sig att aldrig ha älskat? Visst älska sina barn, ja men inte partner.


Utan säger sig "tycka mycket om" ord som för mig blir så fel då tycka om är något väldigt "tamt" även om det är mycket, mot att älska.


Men sen tänker jag, varför vill jag förklara vad det är att känna att man älskar någon? För att jag hoppas han ska finna ut att han älskar mig? Men så är det ju inte eller hur? Man vet om man älskar, man vet när man älskar någon, även om man inte kan sätta orden på känslan. Man bara vet.


Eller så kanske det är så att jag behöver få förklara hur jag känner, få honom att förstå vad jag känner. Och enbart gör min egen skull få berätta så att han förstår vad jag menar med att jag älskar honom.


Och sen är den en fråga till, klarar jag av att inte vara älskad? Att vara den enda som älskar.

Jag tror det just nu, tror att det kan fungera, att det kanske räcker med att vara mycket omtyckt... men frågan är räcker det i långa loppet.


Det är många saker som faller in under det här att älska som inte i min värld blir samma om man bara tycker om. Det är att planera saker framåt, prioritera om för att kunna träffas, att ge saker göra den andra glad - spontant, att öppna sig och dela med sig av sig själv på djupet. När jag då känner att jag gör mer av dom sakerna, han inget om han inte blir påmind, då kommer tanken, jag är ju bara "omtyckt" inte älskad. 

Räcker det???


 


Passande ord för vad jag känner, men också vad jag vill få min partner att känna....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av obstinat - 14 april 2015 06:00

    Kärlek föds ur glädjen att se på varandra, får näring ur behovet av att vara tillsammans och fulländas av det omöjliga i att vara åtskilda.       ...

Av obstinat - 8 april 2015 11:15

    Motgångar avslöjar snillet, medgångar döljer det.  Horatius ...

Av obstinat - 4 april 2015 11:30

       Jag gillar faktiskt misstag. Jag tycker att de är mänskliga.  ...

Av obstinat - 2 april 2015 14:36

Så känns det just nu, tiden räcker inte mer än till det vardagligaste sysslorna. Men så är livet till och från, bara leva i det vardagliga måstet ett tag, så kommer tid för roligare saker snart att infinna sig. ...

Av obstinat - 2 april 2015 03:15

"Till vän ska man komma bjuden i medgång och objuden i motgång." ...

Ovido - Quiz & Flashcards