obstinat

Direktlänk till inlägg 20 februari 2015

Fascinerande historia - Egypten, att bygga stridsvagnar

Av obstinat - 20 februari 2015 08:47

Egyptens historia är otroligt intressant. Både det här att den som styrde landet, var Farao inte alls bara var män, även kvinnor kunde få den positionen. Men framför allt är jag fascinerad av deras teknik att tillverka/bygga saker.


Ta bara pyramiderna, tänk att man än idag inte vet exakt hur dom gjort. Det är otroligt att stå där vid en pyramid, vid botten och bara se hur stora varje enskild sten är i verkligheten. Men det finns så många andra saker som man inte direkt tänker på som är minst lika intressant. Vissa saker vet man inte alls hur dom gjorde, och det är även idag med den fina teknik som finns otroligt svårt att få det så fint som det var då.


Det är bland annat vaser, i sten, smala halsar/hål, sen stora runda former. Och stenen är lika tjock på varje ställe. Hur dom lyckades få håligheten i vasen under halsen, ja det kan man undra. Eller det här med så fina vinklar och stenen är så len så len (när jag ser det vill jag bara låta fingertoppar och handflatan glida över ytan, känna…)


Sen ser jag på ett program där några försöker bygga en vagn som man ser på bilder. Stridsvagn, dom tror att uppfinningen av vagnen som dras av 2 hästar gjorde att Egypten var en segrande nation i krig. Dom väljer ut hästar och bygger vagnen utifrån bilderna.
Vagnen görs helt i trä och jag sitter och tittar på hur man idag gör för att böja träet så att det blir som en S-formad stång som passar mellan två hästar att dra. Då när jag ser hur dom gör idag, så undrar jag verkligen hur gjorde dom då? Hur lång tid tog det på den tiden att göra det momentet?


Ja det är verkligen en fascinerande historia även om man inte bara ser pyramider, gravplatser, mumier. Men oavsett vad man tittar på så är frågan ur gjorde dom, hur lång tid tog det att göra dessa saker på ett så fint sätt?


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av obstinat - 14 april 2015 06:00

    Kärlek föds ur glädjen att se på varandra, får näring ur behovet av att vara tillsammans och fulländas av det omöjliga i att vara åtskilda.       ...

Av obstinat - 8 april 2015 11:15

    Motgångar avslöjar snillet, medgångar döljer det.  Horatius ...

Av obstinat - 4 april 2015 11:30

       Jag gillar faktiskt misstag. Jag tycker att de är mänskliga.  ...

Av obstinat - 2 april 2015 14:36

Så känns det just nu, tiden räcker inte mer än till det vardagligaste sysslorna. Men så är livet till och från, bara leva i det vardagliga måstet ett tag, så kommer tid för roligare saker snart att infinna sig. ...

Av obstinat - 2 april 2015 03:15

"Till vän ska man komma bjuden i medgång och objuden i motgång." ...

Ovido - Quiz & Flashcards