obstinat

Alla inlägg den 24 januari 2015

Av obstinat - 24 januari 2015 11:16

Vad är karma? En tanke jag haft några dagar, vad är egentligen karma, finns den överhuvudtaget?

 

Enligt wikipedia är karma "... lagen om orsak och verkan. När en varelse agerar med tankar, känslor och handlingar lämnas ett spår både på omgivningen och i den egna organismen. Avtrycket får både omgivningen och varelsen att reagera i enlighet med naturlagarna. Naturlagarna sörjer alltid och överallt för att varje orsak får sin bestämda verkan och dessa kallas sammantagna för karma."

 

Så allt man tänker, allt man gör blir ett spår som sen leder tillbaka till en själv. Och när det väl kommer tillbaka så har det dragit åt sig mer energi av just den energin som sändes ut - positiv eller negativ. Så när den då hittat tillbaka efter en stund på vägen är energin starkare än när den sändes ut.

 

Ganska enkelt egentligen, men läser man om det så kan många verkligen krångla till orden så att tankarna förvirras. Kort tänkt är att man får räkna med att behandlas på det sätt man behandlar andra.

 

Sen om karma verkligen finns, det är en annan sak. Jag antar att man både kan leva helt och hållet efter tanken att den finns. Men man kan också peka på att det inte stämmer, man själv får helt klart tillbaka negativa saker men aldrig positiva medans andra personer, speciellt dom man kanske inte helt gillar, dom är det tvärt om för. Dom får allt positivt men slipper det negativa.

 

Men man vet aldrig vad som gömmer sig bakom folks fasader. Alla bär vi masker och sätter upp fasader, spelar olika roller på olika platser inför olika människor. Arbeter har en, ytliga vänner en, nära vänner en annan, med familjen ytterligare en. Det är mer eller mindre beroende på hur nära man står varandra.

 

Så även om en person kan utåt verka slippa den dåliga energin av karma kan man aldrig vara säker. Det är en bra tanke som gör att man kan fortsätta tro på karma. För den här personen har det säkert eländigt på sätt där man inte själv har inblick.

 

Alltså med andra ord så vill vi gärna se att vissa personer får ta del av just det negativa, får det oss att må bättre? Jag kan svara ett ja på den frågan, förr var det så. Jag var mer inriktad på andra, att nära skulle må bra, ha det bra, vara lyckliga inget ont skulle ske, "ovänner" eller personer jag inte gillade ville jag skulle få tillbaka med samma mynt som det dom gav ut. Det var viktigt att få beviset på att dom faktiskt inte alls hade det bättre än dom jag gillade.

Men dom här tankarna har försvunnit, jag koncentrerar mig mer på mig själv. Jag försöker uppmuntra nära till positiva tankar och känslor, dom andra personerna lägger jag inte ens ner min energi på. Det som sker dom sker dom, på gott och ont. 

 

Tror ju att dom flesta ändå har massa gott i sig, även dom jag inte gillar som personer. Samtidigt som dom jag tagit åt nära och gillar har sina negativa sidor.

Precis som jag, precis som vi alla, vi har delar av allt.

 

så tror man på karma så får vi alla tillbaka energier av alla de slag

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards